Gaźnik TRAMPISZON 1,1 i WANDENBURG 1,3
<--- Czyszczenie, naprawa, kontrola --->
by Wartborgini :) niemcom gratulujemy wartburga
Opis na gaźniku wartburga 1,3 - na "oko" nie ma żadnych różnic w gaźniku 1,1
Tylko nie pisać mi tu zaraz że to całkiem inne gaźniki bo o tym doskonale wiem, a chodzi tylko o to, że wyglądają tak samo, i elementy składowe są w tym samym miejscu...
Kontrola UKŁADU WZBOGACANIA
Układ wzbogacania działa w zakresie średnich i wyższych obciążeń, jest uruchamiany w sposób mechaniczno-pneumatyczny, czyli podciśnieniem, przy otwarciu przepustnicy o kąt większy niż 40 stopni.
Jeśli masz coś jakby "dziurę mocy"... mi kiedyś coś takiego się przytrafiło... Silnik na małych obciążeniach pracował normalnie. Przy jeździe spokojnej, delikatnej wszystko było ok. Przy gwałtowniejszym wciskaniu gazu silnik nagle tracił ciąg (tzn. jechał tak jak by gaz był lekko tylko wciśnięty), i w miarę wciskania pedału coraz dalej, nagle dostawał "CUGA" (włączał się wtedy układ pracujący przy pełnym obciążeniu).
Jazda wyglądała tak, że trzeba było albo przyśpieszać delikatnie, albo "but na max", nie było tego "środka mocy"...
Odkręcamy trzy śrubki zaznaczone... przy okazji... to na żółto to elektrozawór hamowania silnikiem :)
Skontroluj membranę (CZERWONE) nie może być dziurawa, nie jest dobrze też, jeśli jest pofałdowana tak jak na foto. Powinna być ładna gładziutka.
Wciśnij lekko śrut ŻÓŁTE JEDEN, upewnij się że pracuje lekko i się nie zacina.
Przedmuchaj kanały, w szczególności ŻÓŁTE DWA.
Oddziel delikatnie membranę od metalowej osłony. Powinieneś zobaczyć sprężynę.
Spotkałem się z przypadkiem gdzie NIE BYŁO SPRĘŻYNY !!!!!!!
Wymiana membrany na nową jest wskazana jeśli stara jest pomierzwiona tak jak ta na foto.
Jeśli jest dziurawa to chyba jasne :P
jeszcze raz widok na "śrut" i kanały podciśnieniowe. Sprawdzić, przedmuchać i składamy...
ELEKTROZAWÓR HAMOWANIA SILNIKIEM
Elektrozawór znajduje się tu CZERWONE i trzeba go wykręcić...
Włóż śrubokręt w szczelinę ŻÓŁTE i odkręć go jak zwykłą śrubę...
Po wymontowaniu zauważysz, że kotwiczka CZERWONE KÓŁKO lata tam i z powrotem :)
Niektóre elektrozaworki miały sprężynę która wypychała kotwiczkę na zewnątrz, ale większość jej nie miała.
Wyciągnij więc tę kotwiczkę maksymalnie na zewnątrz, dołącz plus tam gdzie pokazuje rysunek a minus do obudowy.
Kotwiczka ma się schować.
Raz spotkałem się z sytuacją, że na zaworku nie było tej "pałki" więc zawór nie działał, pomimo tego że elektromagnes pracował, nie mało co zamykać otworu...
KONTROLA "SPODU" GAŹNIKA :)
Odkręć dwie śruby zaznaczone na czerwono...
Po "rozpołowieniu"...
UWAGA na uszczelkę ŻÓŁTE... Ta akurat lubi się rozerwać... ostrożnie !!!!
Sprawdź drożność:
1- do układu rozruchowego (tzw. pull-down) - sterowanie przepustnicą "ssania" podczas rozruchu. Tutaj jest słabiutki przepływ powietrza ale musi być...
2- do układu podciśnieniowej regulacji wyprzedzenia zapłonu - przepływ powietrza znacznie większy
3- do układu termostatu powietrza zasysanego - tu "wieje jak w kieleckiem :)"
Po co to sprawdzać ???? Ano po to że często gęsto z wady fabrycznej niektóre z tych kanałów są niedrożne albo mają ZBYT MAŁĄ drożność...
Przykładowo w moim 1,1 kanał 2 miał kiepściutką drożność... było widać że jest zły odlew i przykrywa rurkę. Przewierciłem go wiertłem 1,5mm i auto dostało kopniaka aż miło jechać...
Kanału 1 proszę nie ruszać, chyba że jest zatkany na amen. Trójka ma dziurę jak w D... więc też jest OK. No chyba że będzie zatkana to przewiercić na 2mm
CZERWONE to czujnik zamknięcia przepustnicy. ŻÓŁTE to kabel którego tu nie ma :) bo się urwał.
Sprawdź czy nie ma zwarcia pomiędzy śrubą (kablem) a masą (oczywiście po uchyleniu przepustnicy).
Sprawdź też, czy jest zwarcie kabla do masy kiedy przepustnica jest zamknięta.
Następnie te czynności warto powtórzyć na złożonym układzie i nagrzanym silniku...